Artists Talk: Huis van Eemnes

In een boeiende samensmelting van beeldende kunst, landmeetkunde en ICT onderzoekt onze “nieuwe” gastspreker, Everdien Breken, de maakbaarheid van het Nederlandse landschap. Met een achtergrond in landmeetkunde en ICT werpt de kunstenares een unieke blik op hoe de Nederlandse mentaliteit, gevormd door eeuwen van ruimtelijke uitdagingen, zich manifesteert in de ruimtelijke ordening. Everdien promoveert op dit onderwerp aan de Universiteit van Leuven. Eemland is het eerste gebied waarop zij haar aandacht richt. Haar artistieke verkenning van het Eemland resulteert in een aantal intrigerende werken die fungeren als een reactie op haar visuele, emotionele en sensuele indrukken van het gebied. Breken heeft een levensgrote Camera Obscura geïnstalleerd om een diepgaand portret van de Eemlandse polder vast te leggen. De spanning tussen ‘vol’ en ‘leeg’, die ze intens ervaart in Eemland, heeft ze omgezet in een digitale kaart die zichzelf voortdurend opnieuw genereert. Bovendien verkent Everdien Breken de toekomst van Eemland door middel van geavanceerde technologieën, zoals kunstmatige intelligentie. Kom luisteren naar haar verhaal!

Dat publiceerde De Rotonde over mijn artists talk in het kader van ‘Rondje Cultuur’ in het Huis van Eemnes. Op 15 februari stond ik voor een zaal van meer dan 100 mensen het verhaal van mijn onderzoek in Eemland te vertellen. Wel spannen! Veel fijne reacties na afloop, en weer wat contacten gelegd.

Ik koos vier werken uit om toe te lichten: Camera Obscura (hoe kan ik ‘leegte’ portretteren?); Compact (wanneer is vol te vol?), de met AI gegenereerde toekomstbeelden (hoe kan de toekomst van Eemland er uitzien?) en het Getijdenboek (kan het verleden de toekomst voorspellen). Ik deed een poll met ‘Compact’ – wat bleek: de mensen die in de lege polder wonen vinden het heel snel vol, de mensen die in de Amersfoortse nieuwbouwwijk wonen gaan veel verder mee voor ze iets vol vinden.

Camera Obscura beeld